Nacházíte se: VŠCHT PrahaFPBTÚB → Věda a výzkum → Vědecko-výzkumné skupiny → Laboratoř bioinženýrství
čas: 22.11.2017 00:11:58

Laboratoř bioinženýrství

bioinženýrství_vertical

Naše laboratoř se zabývá inženýrskými i biologickými aspekty biotechnologií především v oblasti ochrany životního prostředí:

• biotechnologie pro odstraňování těkavých látek z odpadních plynů
  • biotechnologie pro odstraňování nitrovaných látek z odpadních vod
  • využití mezofilních a termofilních mikroorganismů v biotechnologiích
  • navrhování bioreaktorů a biotechnologických procesů

Biologické čištění odpadních vod

Využití náplňových a submerzních reaktorů pro odstraňování směsí perzistentních polutantů (nitroaromatické látky, nitroestery, fenol a jeho deriváty) z kontaminovaných vod. Studium provozních parametrů reaktorů, zátěžových charakteristik a parametrů biokatalyzátoru.

Biologické čištění odpadních plynů

Využití náplňových (biofiltr a biologická zkrápěná kolona) a submerzních (probublávaný a míchaný reaktor) reaktorů pro odstraňování těkavých organických látek (VOCs - benzínu, nafty, směsi acetonu a styrenu a lakařských rozpouštědel  a pachových látek) z odpadních plynů. Výzkum biologických, technologických a inženýrských aspektů konstrukce a provozu biofiltrů. Studium provozních parametrů reaktorů, zátěžových charakteristik a vlastností biokatalyzátoru.

Řízení procesů v náplňových a submerzních bioreaktorech používaných v ochraně prostředí

Měření a regulace koncentrace polutantů v plynné a kapalní fázi, pH, rozpuštěného O2, redox-potenciálu, CO2, teploty apod. Řízení procesů v různých typech náplňových reaktorů (biofiltry, biotrickling filtry) a submerzních reaktorů (probublávané reaktory a míchané reaktory). Kinetika probíhajících biologických a fyzikálně-chemických pochodů - kinetika skokových změn parametrů, kinetika a účinnost degradace různých typů polutantů, kinetika přestupu hmoty. Vhodnost jednotlivých typů reaktorů pro různé typy polutantů, lišících se polaritou molekuly, rozpustností, biodegradovatelností, charakterem – aromatické/alifatické, organické polutanty s/bez heteroatomů.

Meziprodukty degradace a degradační dráhy polutantů životního prostředí

Identifikace a kvantifikace meziproduktů a finálních produktů degradace. Degradační dráhy perzistentních polutantů vody a půdy a sedimentů (nitroaromatické látky, nitroestery, fenol a jeho deriváty) a těkavých organických látek v odpadních plynech (aceton, styren, toluen, xyleny, lakařská rozpouštědla, směsy uhlovodíků – benzín, nafta). Kvalitativní a kvantitativní analýza aniontů a kationtů vznikajících při odštěpení nitroskupiny nitrovaných látek. Izolace, identifikace a charakterizace kmenů směsných kultur degradujících polutanty životního prostředí včetně jejich nároků na prostředí, degradačních schopností a degradačních drah.

Aktualizováno: 5.10.2016 10:17, Autor: Martin Halecký